15 Jul 2013

RENUNGAN SEKETIKA : Do not b 2 hopeful !

Jangan terlalu berharap atau pun mengharap! Ya, jangan terlalu berharap dan mengharapkan sesuatu yang orang janjikan pada diri kita kerana belum tentu ianya akan ditunaikan. Jangan terlalu berekspektasi tinggi kerana pada akhirnya akan mengecewakan. Sebelum saya sedar akan kata-kata ini, pada awalnya saya berfikir wajar saja saya berharap kerana bukan saya yang meminta tapi ada yang menjanjikan. Jika pada akhirnya yang menjanjikan itu terlupa, apakah ianya salah saya kerana berharap? atau dia yang salah? Entahla, mungkin juga saya salah kerana terlalu berharap sesuatu yang tidak pasti lagi. 

Jangan la jadi seorang yang hanya pandai menabur janji yang pada dasarnya janji itu sekadar untuk dimungkiri. Cuba bayangkan diri anda sendiri dalam situasi orang yang anda lakukan sekarang.Pasti juga perasaan kecewa itu hadirkan. Namun, buat diri saya sendiri sememangnya mulai detik ini saya tidak akan terlalu berharap dengan apa yang orang janjikan dan tidak akan mengukir kata-kata yang mengandungi ''janji'' kerana tidak ingin melukakan hati orang lain dengan perkataan ''janji'' itu. Jangan terlalu 100% percaya akan janji yang ditaburkan malah sisakan sedikit ruang untuk menjangka sebaliknya. Hanya Allah swt yang menepati janjiNya tepat pada waktu. 





No comments:

Post a Comment